
‘In writing you must kill all your darlings’, zei William Faulkner. Als UX writer ken je dat, want alhoewel je op de vierkante pixel bezig bent, er huist toch een Faulkner in je. Of meer een Hemingway. Dus korter en schrappen is een tweede natuur geworden.
Om jezelf goed scherp te houden is het sowieso handig om minstens 3 versies en nog liever 10 versies te maken van elke kop, subkop, call-to-action of wat voor tekst dan ook online. En dan maar schrappen, au! Daarom is het ook zo fijn om met een collega te werken om elkaars blinde vlekken af te dekken. En daardoor aan snelheid te winnen.
Oké dan, kill your darlings. Maar het is wat anders als iemand jouw darlings killed. Toch wel trots was ik op de tagline van Mr Koreander: We stoppen de mens weer in digitaal. Een beetje abstract, dat wel, maar voor de goede verstaander een heldere boodschap: bij Mr Koreander maken we je merk menselijk. Was dus toch even slikken toen ik op dezelfde plek op de website ineens Creatief communicatiebureau zag staan. Bye bye darling!
Natuurlijk begrijp ik wel dat het andere tijden zijn waarin je misschien wel directer moet zijn in je positionering. Maar toch. Blijft overigens lastig merkte ikzelf ook weer toen ik mijn nieuwe kaartje ging maken. Wat zet je er nou op? Zo’n kaartje is een soort microcopy afstudeerproject. Het moet duidelijk zijn wat je te bieden hebt, natuurlijk wil je dat alle contactgegevens erop staan, maar ook een goeie pay-off krijgt een plekje. Het moet opgeteld een geheel zijn waarbij alle onderdelen samenwerken aan de indruk die je ermee achterlaat. Ga er maar aan staan! Oordeel zelf of dat gelukt is.